هاتجر چیست و چه کاربردی دارد؟

هاتجر چیست و چه کاربردی دارد؟

1 21

هاتجر (HOTJAR) چیست؟

از مهم ترین وظایف یک دیجیتال مارکتر، تحلیل وب سایت است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ باید انجام شود. یکی از این ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، هاتجر (HOTJARاست. ابزار تحلیل سایت هاتجر، از کاربردی ترین انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. اکنون اگر میخواهید بیشتر بدانید که هاتجر (HOTJAR) چیست؟ هاتجر چه کاربردی دارد و چگونه میتوان از این ابزار تحلیل سایت استفاده کرد؛ در ادامه همراه ما باشید.

تحلیل سایت، مهم ترین وظیفه یک دیجیتال مارکتر

اگر برای سایت خود تیمی برای تولید محتوا، UX، گرافیست و … دارید؛ روزانه درگیر انتشار محتوا و مقاله های جدید؛ ارائه خدمات و محصولات هستید، اکنون وقت آن است که از یک ابزار دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید و رفتار کاربر خود را رصد کنید. به طور کلی یعنی سایت خود را به طور کامل تحلیل و آنالیز کنید؛ چون بدون تحلیل رفتار کاربر و یا مشتری ممکن است در عرصه خود، دوامی داشته باشید و اگر چشم و گوش خود را بر روی رفتار مشتریان و کاربران خاص خود ببندید؛ در آینده ای نه چندان دور ممکن است سایتتان به بن بست بخورد. پس با هم این مقاله را میخوانیم تا بیشتر از هاتجر بدانیم تا با آن بتوانیم رفتار کاربر و مشتریان را تحلیل کنیم؛ پس با هم میخوانیم.

با هاتجر کاربر را رصد کنید

اساس تحلیل سایت؛ وابسته به رصد رفتار کاربری است که به سایت ما رجوع کرده است. به طور مثال در ابزار دیجیتال مارکتینگ آنلاتیکس، به خوبی می دانید که در آن از میزان سرچ سایت و کلمات کلیدی سرچ شده و مسائلی که به ترافیک سایت مربوط میشود؛ مطلع میشوید. اکنون در هاتجر یکی از بهترین انواع ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ میتوانید به طور شفاف متوجه بشوید که کاربری که به سایت رجوع کرده؛ کجای پست، نظرش را جلب کرده است و لحظه ای متوقف میکند! یا از کدام بخش سریع میگذرد! آیا لینک صفحه خرید و یا ثبت سفارش را میبینید؟  چرا اصلا فرآیند نهایی شدن خرید (تبدیل) رخ نمی‌دهد؟ آیا به دکمه و یا هر CTA که در سایت درج شده است؛ واکنش نشان می دهد؟ این سوالاتی است که قطعا با استفاده از ابزار دیجیتال مارکتینگ هاتجر به آسانی میتوان به آن پاسخ داد.

کاربرد هاتجر به زبان ساده

به زبان خیلی ساده هاتجر، یکی از مهم ترین ابزاری های دیجیتال مارکتینگ است که رفتار کاربر را ثبت می‌کند و نتیجه‌اش را در قالب نقشه حرارتی (هیت مپ) و فیلم ضبط‌شده (از لحظۀ ورود شما به سایت تا لحظۀ خروج‌تان) و غیره، به شما گزارش می دهد که در نهایت باعث بهبود سایت میشود.

هاتجر و نقشه حرارتی هیت مپ (Heat Map) آن

یکی از مهم ترین بخش هاتجر که میتوان به خوبی رفتار کاربر را تحلیل کرد، بخش هیت مپ آن است. نقشه حرارتی هاتجر در واقع یک نوع داده گرافیکی خاص است که با استفاده از آن میتوان رفتار کاربر را شناسایی و آنالیز کرد و از واکنش‌های کاربران رجوع کننده سایت، برای بهبود وضعیت سایت خود استفاده کرد. خود بخش هیت مپ سایت هاتجر به دو بخش نقشه حرارتی کلیکی و نقشه حرارتی حرکتی تبدیل میشود که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم.

هیت مپ حرکتی در هاتجر

این نوع هیت مپ، همانطور که از اسمش هم کاملا واضح است؛ حرکت موس کاربر را با استفاده از رنگ های خاصی نشان می‌دهد. به طور مثال نشان میدهد کاربران بیشتر در کدام مناطق سایت موس خودشان را می چرخانند. همانطور که در عکس مشاهده میکنید؛ اگر حرکت موس کاربر در یک بخش زیاد باشد؛ آن را با شدت رنگ بیشتری نشان میدهد.

هیت مپ حرکتی در هاتجر

هدف از نقشه حرارتی (هیت مپ) هاتجر

یک نوع گزارش دهی نقشه حرارتی، برا اساس کلیک است. به طور مثال همانطور که در عکس میبینید، بیشتر كاربران بر روي محصول و نوار جست و جو كليك كرده اند. جالب است بدانید که در هاتجر این ابزار شگفت انگیز تحلیل سایت؛ هنگامي كه نشانگر ماوس خود را بر روي هر قسمت برده شود،‌ ميزان كليك بر حسب درصد به ما نشان می دهد. به طور کلی با نقشه حرارتی در هاتجر میتوان در یک نگاه؛ پست یا همان صفحه فرود را آنالیز کرد.

نقشه scroll (Scrollmap) در هاتجر

از دیگر بخش های نقشه حرارتی ابزار مهم هاتجر، نقشه اسکرول است. همانطور که در عکس مشخص است؛ بخش قرمز رنگ  به این معنا است که یک بخش از صفحه توسط همه ی کاربران مشاهده شده است اما در سوی دیگر بخشی به  رنگ آبی دیده میشود که این معنا را می دهد که این بخش از صفحه فرود، کمتر از ۲۵٪ بازدید داشته است.

 نقشه scroll (Scrollmap) در هاتجر

ویدئوهای ضبط‌شده کاربر (Recordings)مهم ترین امکانات هاتجر

از کارآمدترین امکانات هاتجر، ویدئوهای ضبط شده است. با استفاده از این بخش مهم هاتجر، از لحظه اول تا لحظه خروج کاربر از کلیه رفتارش فیلم گرفته میشود. به طور مثال كاربران در چه جايي كليك مي‌كنند و در چه جايي scroll مي‌كنند؟ به چه چيزي علاقه نشان می دهند؟ کاربر چه مدت زمان در سایت بوده؟ با چه ابزاری وارد سایت شده، کجاها صبر کرده؟ آيا آن ها با مهم ترين عناصر صفحه فرود، مثل دکمه های ثبت نام، خرید و …  تعامل برقرار مي‌كنند؟ به تمام این سوالات با دیدن تک تک فیلم های ضبط شده صفحات فرود، پاسخ داده میشود.

آنالیزگر فرم (Forms) در هاتجر

آیا شما در در سایت خود فرمی درج کرده اید و هیچ بازده ای از آن مشاهده نکرده اید؟ این مشکل را میتوانید با هاتجر به راحتی بررسی و تحلیل کنید. در واقع زمانی که با مشکل پر نکردن فرم و عدم برقراری ارتباط با آن توسط کاربران برخوردید؛ این هاتجر است که حسابی به کارتان می‌آید. به طور مثال همانطور که در عکس میبینید؛  که ۸% کاربران رجوع کننده مجبور بودند، ردیف «نام» را چندین بار پر کنند و ۸۶٫۴% از کاربران سایت طبق دیتای هاتجر، اصلاً فرم را پر نکرده‌اند، پس روی این قسمت از فرم  باید براش فکری جدید کرد.

آنالیزگر فرم (Forms) در هاتجر

قابلیت (Incoming Feedback)در هاتجر

با استفاده از قابلیت Incoming Feedback در هاتجر، میتوانید از میزان علاقه مندی کاربران از وب سایتتان مطلع شوید. به این شکل که میتوانید یک ویجت قابل ارتقا را در کنار سایت خود درج کنید؛ تا بعد از مدتی علت ترک کاربران و یا حتی دلیل رضایت آن ها مطلع شوید.

سوالات متداول در مورد هاتجر

تا اینجا شما با مهم ترین امکانات هاتجر آشنا شدید؛ اکنون در ادامه به سراغ 4 سوال رایج که از ما پرسیده می‌شود؛ می‌رویم.

نحوه شروع کار با هاتجر چگونه است؟

برای شروع کار با ابزار هاتجار که از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است؛ ابتدا وارد سایت هاتجر شوید و از طریق فرم ثبت نام آن که بسیار هم ساده است، مشخصات خود و سایت را وارد کنید و بعد از ثبت نام سایت خود در هاتجر و وارد شدن به پنل کاربری خود، سیستم به شما یک کد می‌دهد. که باید کد هاتجر در سایتتان قرار دهید .

چطور هاتجر را نصب کنیم؟

برای استفاده از هاتجر بعد از ثبت نام، کافیست؛ کد زیر که در خود سایت هاتجر درج شده است؛ در سایت خود قرار دهید ؛ تا هاتجر اطلاعات را از روی سایت شما جمع‌آوری کند. کد را در هدر و فوتر (Header and Footer) سایتتان قرار دهید یا اینکه از برنامه نویس سایتتان بخواهید تا کد هاتجر را در قسمت مذکور قرار دهد.

چطور هاتجر را نصب کنیم؟

آیا ممکن است کد قرار گرفته در هاتجر، به سایت آسیب وارد کند؟

تنها عیب هاتجر این است که  زمانی که شما کدهای هاتجر را برای ضبط عملکرد کاربر داخل سایت قرار میدهید؛ کمی سرعت بارگذاری صفحات وبسایتتان کاهش می یابد؛ پس استفاده از آن به طور مدام؛ باعث لطمه زدن به سرعت بارگزاری سایت شما میشود.

آیا باید پلن هاتجر را خریداری کنیم؟

اگر قصد دارید که از هاتجر به عنوان یک ابزار همیشگی استفاده کنید؛ باید بگوییم که باید پلن های آن را خریداری کنید.  اگر به دنبال پلن رایگان هستید باید بگوییم که پلن نسخه Basic، کاملا رایگان است که اطلاعات خوبی به شما می دهد.

سخن آخر در مورد هاتجر

شما به راحتی با ثبت نام در سایت هاتجر این ابزار قدرتمند و شگفت انگیز میتوانید رفتار کاربران سایت خود را رصد کنید. به طور کلی با شفاف سازی رفتار و نیاز بازدید کنندگان سایت خود، از این فرصت بزرگی که هات‌جر در اختیار شما متخصصان سئو و دیجیتال مارکتر و مدیران وب سایت قرار می دهد استفاده کنید. در واقع با اطلاعاتی که ابزار هاتجر به شما می دهد، محتوا و وبسایت خود را بهبود ببخشید و در نهایت باعث افزایش مخاطبین و ارتقا بخشیدن به سطح اعتبار و در پی آن باعث رونق بخشیدن به کسب و کار خود شوید.

 

1 نظر
  1. سایت فروشگاهی می گوید

    ممنون از پست کامل و جامعی که در مورد هاتجر نوشتید.

Leave A Reply

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.