اگر قصد راه اندازی ادوردز را دارید و می خواهید صفر تا صد نحوه ساخت کمپین در گوگل ادوردز(آموزش ساخت اکانت گوگل ادوردز) را یاد بگیرید. و با پنل ادوردز آشنایی کامل پیدا کنید. به طوری که خودتان کمپین را راه اندازی و مدیریت کنید. پس این پست آموزش ادوردز را از دست ندهید. به شما قول خواهیم داد که بعد از خواندن این مطلب می توانید خودتان کمپین ادوردز را راه اندازی کنید. و هوشمندانه کمپین ادوردز خود را مدیریت کنید. البته پیشنهاد می کنیم که این صفحه را بوک مارک کنید. تا چندین بار آن را بخوانید؛ قطعا با یک بار خواندن، تمامی مطالب تخصصی در مورد آموزش ادوردز در ذهنتان نمی ماند. پس با هم برای خواندن این مطلب کاملا آموزشی و تخصصی در خصوص راه اندازی کمپین ادوردز شروع می کنیم.
لیست عناوینی که در آموزش جامع گوگل ادوردز می خوانیم:
- گوگل ادوردز چیست؟
- مزیت گوگل ادوردز در چیست؟
- گوگل ادوردز برای چه افرادی مفید است؟
- آیا گوگل ادوردز بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟
- راه اندازی گوگل ادوردز با مدیریت ادوردز چه تفاوتی دارد؟
- نمایندگی گوگل ادوردز کیست؟
- قیمت گوگل ادوردز چقدر است؟
- نرخ کلمه کلیدی در پنل ادوردز چقدر باید باشد؟
- ساختار کلی گوگل ادوردز
گوگل ادوردز چیست؟
گوگل ادوردز سیستمی است از سوی شرکت گوگل، که به شما اجازه می دهد، با پرداخت هزینه، کسب و کار خود را در صفحات گوگل تبلیغ کنید. در واقع گوگل ادوردز بر پایه ی تبلیغات کلیکی می باشد. که در آن هزینه هر کلیک توسط تبلیغ کننده تعیین می شود. و در مزایده گوگل قرار می گیرد. و بسته به میزان هزینه ای که در نظر گرفته شده است؛ در صفحات گوگل می نشیند. البته با کمک گوگل ادوردز علاوه بر اینکه امکان نمایش تبلیغات در موتور جستجوی گوگل وجود دارد می توان به راحتی در یوتیوب، گوگل پلی و همچنین سایتها و اپلیکیشنهای همکار گوگل که در گوگل ادسنس و گوگل ادموب فعال هستند، تبلیغ کرد. که هزینه های این ها هم بر اساس کلیک مشخص می شود. به همین خاطر به گوگل ادوردز، تبلیغات کلیکی (CPC) گفته می شود.
گوگل ادوردز چگونه کار می کند؟
در سیستم تبلیغات گوگل ادوردز، تبلیغ دهنده عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را که از قبل آماده کرده است و برایش اهمیت دارد، در پنل ادوردز وارد می کند. این کلمات دقیقا همان کلماتی هستند که کاربران آن را در سرچ گوگل جستجو می کنند. به طور کلی تبلیغ دهنده برای اینکه با همان کلمه کلیدی هایی که مشخص کرده و وارد پنل ادوردز کرده است، باید هزینه ای بابت هر کلیکش مشخص کند. تا از طریق گوگل ادوردز خیلی سریع در رتبه های بالا بنشیند.
۲ نکته مهم در مورد هزینه های گوگل ادوردز
البته دو مسئله اینجا لازم است گفته شود. اولین مسئله این است هزینه ای که برای هر کلمه کلیدی، تعیین شده است؛ فقط و فقط در صورت کلیک شدن آن ها توسط کاربران، کسر می شود. در غیر این صورت اگر شما صد ها کلمه کلیدی وارد پنل ادوردز کرده باشید و هیچ کلیکی نداشته باشید، هیچ هزینه ای از پنل ادوردز شما کسر نمی شود.
دومین مسئله در مورد نرخ کلمه کلیدی هایی است که وارد پنل ادوردز می کنید. توجه داشته باشید که تمامی کلمه کلیدی ها و نرخ ها طبق ضوابط خاصی که از سوی گوگل لحاظ می شود، تایید می شوند. گوگل برای نشان دادن تبلیغ شما با هزینه و نوع کلمه کلیدی که مشخص کرده اید، تبلیغاتتان را به کاربران نشان می دهد.
در ادامه به طور مفصل در مورد کلیه ضوابط و استانداردهای مورد قبول گوگل صحبت شده است. علاوه بر این در این پست به سراغ تمامی جزئیات پنل ادوردز رفته ایم. پس اگر قرار است خودتان گوگل ادوردز را راه اندازی و مدیریت کنید؛ در ادامه همراه ما باشید. تا آموزش ساخت اکانت گوگل ادوردز را به طور کامل یاد بگیرید.
مزیت گوگل ادوردز در چیست؟
- همانطور که می دانید به رشد تکنولوژی و تبدیل شدن مشتریان سنتی به مشتریان مجازی، کسبوکارهای بیشتری به سمت اینترنت سوق پیدا کردهاند. این امر باعث شده که رقیبان زیادی را حوزه کسب و کار اینترنتی ایجاد شوند. شما هر کسب و کاری داشته باشید؛ مسلما رقیبی در گوگل دارید. حال یکی از مزیت های اصلی گوگل ادوردز، جلو زدن از رقیب است.
- یعنی می توانید با پرداخت هزینه ای به گوگل بابت هر کلمه کلیدی که رقیب در آن با تمامی تلاشش، با آن در رتبه یک گوگل نشسته است؛ جایگاهش را بگیرید و خودتان از طریق ادرودز در بالا و رقیبتان که به کمک سئو در رتبه یک بوده، به جایگاه پایین تر سوق دهید. این مزیت اصلی گوگل ادوردز است. که خیلی سریع، می تواند، شما را در صفحه اول گوگل بیاورد و به کاربرانی که سرچ می کنند؛ شما را نشان دهد.
- دومین مزیت ادوردز را باید نسبت به تبلیغات سنتی، مطرح کنیم. همانطور که می دانید؛ هزینه های تبلیغات شهری و محیطی از جمله، بنر، بیلبورد و .. بسیار گران است. اما هزینه ی گوگل ادوردز در مقایسه با هزینه های چند صد میلیونی تبلیغات شهری کمتر است. اما باز به دلیل اینکه هزینه های پنل ادوردز بر اساس دلار محاسبه می شود؛ راه اندازی کمپین ادوردز به طور مداوم قطعا به ضرر ما ایرانی ها تبدیل می شود و اصلا اصلا کار هوشمندانه ای نیست.
- سومین مزیت گوگل ادوردز، اثرگذاری بیشتر بر روی مخاطبان است. در این پست آموزش ادوردز، به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید تبلیغ خودتان را اثر گذار کنید.
- چهارمین مزیت گوگل ادوردز، معرفی برند، محصول و یا خدمات به تعداد زیادی از کاربران گوگل است. روزانه میلیون ها نفر در گوگل جستجو می کنند؛ حال اگر شما بر روی چند درصدی از این کاربران تمرکز کنید و تبلیغات گوگل ادوردز را راه اندازی کنید می توانید خودتان را به مخاطبان زیادی معرفی کنید.
آیا گوگل ادوردز بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد؟
اینکه آیا گوگل ادوردز بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد، سوالی است که خیلی از افراد از ما می پرسند. در جواب باید قاطعانه بگوییم که راه اندازی کمپین ادوردز هیچ تاثیری بر روی سئو سایت شما نمی گذارد. در واقع ترافیک ادوردز پولی است. در حالی که ترافیک سئو رایگان است. که از طریق دانش و سرمایه گذاری زمانی، ایجاد شده است.
به طور کلی پنل ادوردز یک پلتفرم کاملا جداست. که به صورت مستقل عمل می کند. یعنی باعث نمی شود که رتبه ی سایت شما بالا و پایین رود. به طور مثال اگر شما از طریق فاکتورهای سئو، با کلمه کلیدی مثل “خرید بلیط هواپیما” در لینک دو قرار گرفته اید؛ و از سوی دیگر از طریق پنل ادوردز، همین کلمه کلیدی را وارد کرده اید و برایش هزینه ای مناسب تعیین کرده اید، تبلیغ شما با کلمه کلیدی “خرید بلیط هواپیما” در جایگاه یک می نشیند. و شما در این صورت در صفحه اول گوگل، ۲ لینک از سایت خودتان می بینید یک لینکی از طریق سئو جایگاه گرفته و لینک دیگر هم از طریق تبلیغ گوگل ادوردز. به همین سادگی!
با این گفته، نباید گوگل ادوردز و سئو سایت را رقیب هم در نظر بگیریم. این دو، ابزار قدرتمندی هستند که که در عرصه ی بازاریابی دیجیتال تاثیر خودشان را می گذارند. شما می توانید ادوردز را زمانی انتخاب کنید که خواستار ترافیک و بازدید سریع هستید. اما سئو را برای بلند مدت و موفقیت پایدار آنلاین نیاز دارید. پس اصلا از سئو سایت غافل نشوید. و همپای آن از ادوردز استفاده کنید. این توصیه را جدی بگیرید.
گوگل ادوردز برای چه افرادی مفید است؟
همانطور که گفته شد، یکی از مزیت های اصلی گوگل ادوردز، جایگاه گرفتن کلمه کلیدی پر سرچ در رتبه های بالایی گوگل می باشد. حال این مزیت قطعا به درد کسب و کار هایی می خورد که در یک مقطع زمانی نیاز به دیده شدن دارند. یا بر اساس یک استراتژی و تحلیلی که انجام داده اند؛ نیاز دارند؛ که در رتبه های بالا گوگل بنشینند.
یا در مثال دیگر تخفیف ویژه ای برای محصولات و یا خدمات خود ارائه داده اند و می خواهند در از طریق گوگل ادوردز، تبلیغشان خیلی سریع در گوگل بنشیند.
یا اینکه می خواهند یک استراتژی را تست و آزمایش کنند. و بر اساس تحلیل هایی که بر روی نتایج گوگل ادوردز به دست آورده اند؛ از طریق سئو آن را پیاده سازی کنند.
و یا در یک مقطع زمانی می خواهند محصولات و یا خدمات خود را در معرض فروش بگذارند. به طور مثال در روزهای قبل عید؛ بر روی کلمات کلیدی که مرتبط با سفر هوایی است، هزینه کنند تا مشتریان بیشتری جذب کنند.
راه اندازی گوگل ادوردز با مدیریت ادوردز چه تفاوتی دارد؟
همراهان عزیز سئو رایتینگ، دوستداران گوگل ادوردز، به این نکته توجه کنید که راه اندازی گوگل ادوردز با مدیریت و بهینه سازی آن کمی فرق دارد. اگر شما قصد راه اندازی گوگل ادوردز را دارید؛ باید بتوانید، پس از آن، پنل را به خوبی مدیریت کنید تا ضرر نکنید.
در واقع بعد از راه اندازی گوگل ادوردز، باید میزان کلیک، هزینه ای که کسر شده، رتبه قرار گیری لینک با توجه به کلمه کلیدی ها، ایجاد تغییرات بر اساس نیاز و استراتژی بازاریابی مشتری و خیلی از موارد دیگر که باید بعد از راه اندازی پنل گوگل ادوردز به آن توجه کنید. قطعا لا به لای این محتوا، گوشه چشمی به نحوه مدیریت ادوردز داریم. پس با دقت این محتوا را بخوانید.
نمایندگی گوگل ادوردز چیست؟
قطعا برای راه اندازی کمپین ادوردز، به قول معروف باید بودجه ای در پنل ریخته شود. و به اصطلاح پنل ادوردز شارژ شود. در غیر این صورت کلمه کلیدی شما هیچ گاه به نمایش در نخواهد آمد. از سویی دیگر هم به دلیل تحریم بودن کشور ایران، این قابلیت برای کاربران ایرانی وجود ندارد که خودشان وارد قسمت بودجه تبلیغات ادوردز شوند و پنل را شارژ کنند.
به همین دلیل باید این کار به دست یک نمایندگی گوگل ادوردز سپرده شود. تا به عنوان یک واسط، بین شما و شرکت های گوگل عمل کند. علاوه بر اینکه نمایندگی گوگل ادوردز، کار شارژ پنل شما را بر عهده می گیرد باید بتواند مشکلاتی که برای پنل ادوردز شما رخ می دهد را برطرف کند. در اصل کار پشتیبانی پنل شما را بر عهده بگیرد. که در قبال این ها، مبلغی را دریافت می کنند. که به طور معمول بر روی مبالغ شارژ اولیه اضافه می شود. اگر هم کار راه اندازی و مدیریت کمپین ادوردز را به نمایندگی گوگل ادوردز بسپارید؛ باید در افزایش مبلغ زیادی پرداخت کنید. پس چه بهتر که خودتان با خواندن آموزش گوگل ادوردز، مدیریت پنل را در دست بگیرید.
قیمت گوگل ادوردز چقدر است؟
ایجاد اکانت گوگل ادوردز کاملا رایگان است. اما همانطور که گفته شد، قیمت گوگل ادوردز بر اساس میزان هزینه ای که برای هر کلمه کلیدی تعیین شده است؛ محاسبه می شود. برای اینکه کلمه کلیدی شما با همان نرخی که تعیین کرده اید؛ جایگاه بگیرد باید پنل ادوردز شارژ باشد. که این شارژ از سوی نمایندگی گوگل ادوردز انجام می شود. حال بگذارید برای روشن شدن این قضیه یک مثال برای شما بزنیم.
مثال هزینه گوگل ادوردز
فرض کنید که شما ده کلمه کلیدی وارد پنل ادوردز کرده اید. و نرخ کلیک برای هر کدام از آن ها ۰.۵ دلار در نظر گرفته اید. اگر بعد از راه اندازی و روشن کردن کمپین ادوردز متوجه شدید که هر ده کلمه کلیدی یکبار کلیک داشته اند، پس یعنی پنل شما حداقل به میزان ۵ دلار ( ۱۰ کلمه کلیدی * ۰.۵) شارژ بوده است.
پس یعنی با ۵ دلار حداکثر ۱۰ کلیک برای شما تمام می شود. که در این صورت دیگر تبلیغ شما به دلیل اتمام شارژ، نمایش داده نمی شود. حال اگر می خواهید کلیک های زیادی داشته باشید باید میزان مبلغ شارژ را بیشتر کنید. به طور کلی باید یک تحلیل از میزان بودجه مورد نیاز برای راه اندازی کمپین ادوردز داشته باشید.
پیشنهاد می کنیم که اگر تجربه ای در زمینه راه اندازی و مدیریت کمپین ادوردز را ندارید؛ با مبلغ کم، پنل را شارژ کنید. در غیر این صورت به دلیل نا آگاهی و عدم تجربه در زمینه تحلیل کمپین ادوردز، ضرر می کنید. و سرمایه شما برای هدفی که داشته اید، به باد می رود. این اتفاق حتی می تواند در طول یک ساعت رخ دهد. پس توصیه اکید می کنیم که برای استارت کمپین ادوردز در صورت عدم تجربه، بودجه ای کم در نظر بگیرید.
این توصیه و تجربه ی ما حاصل راه اندازی، مدیریت و تحلیل کمپین های ادوردز در چندین سال اخیر است. به جرات می توانیم بگوییم که حداقل ۱۰۰ کمپین با استراتژی های متفاوت مدیریت کرده ایم. پس تجربه های زیادی را به دست آورده ایم. تجربه هایی که دیگر سایت ها، در قبال پرداخت هزینه ی هنگفت از سوی شما، به اشتراک می گذارند.
نرخ کلمه کلیدی در پنل ادوردز چقدر باید باشد؟
همانطور که گفته شد، ایجاد اکانت گوگل ادوردز رایگان است. برای نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه ای از شارژ کسر نمی شود. تنها به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات و با توجه به نرخی که برای هر کلیک بر روی کلمه کلیدی مشخص کرده اید از بودجه کم می شود.
در مورد نرخ هم باید بگوییم که هزینه کلیک برای هر کلمه کلیدی (CPC) در کسب و کارهای مختلف، با هم متفاوت است. در واقع این پیشنهادهای رقبای شماست که هزینه کلیک برای یک کلمه کلیدی را مشخص می کند. هر چقدر سود حاصل از جذب کاربری که آن کلمه را جستجو کرده است بالاتر باشد رقیب شما پیشنهاد بالاتری می دهد. شما هم برای اینکه در مزایده برنده شوید مجبور می شوید که از رقیبتان پیشنهاد بالاتری بدهید تا در مزایده قبول شوید و تبلیغ شما با آن کلمه کلیدی در رتبه یک قرار گیرد.
مثال نرخ کلمه کلیدی در پنل ادوردز
به طور مثال ممکن است صنعت لوله بازکنی و تخلیه چاه بسیار پول ساز باشد. اگر همین حالا یک سرچ کوتاهی در مورد لوله بازکنی بزنید با سایت های زیادی مواجه می شوید. که از طریق تبلیغ ادوردز، در صفحه یک نشسته اند. و آن چنان رقابت تنگاتنگ است که تبلیغ کننده ها برای دیده شدن دست به هر کاری می زنند. حال به عنوان مثال ممکن است یکی از سایت ها برای کلمه کلیدی “لوله بازکنی” به ازای هر کلیک ۱ دلار را پیشنهاد بدهد. و رقیب دیگر ۱.۳ دلار و دیگری ۱.۵ دلار.
حال تبلیغ دهنده ی جدید باید نرخی پیشنهاد دهد که در مزایده قبول شود. یعنی مبلغی بالاتر از ۱.۵ دلار پیشنهاد دهد تا در لینک یک بنشیند. اما گوگل آنقدرها هم بد ذات نیست که واقعا به ازای هر کلیک ۱.۵ دلار کم کند. طبق استاندارد ها و اصولی که فقط خودش از کارش خبر دارد؛ مبلغی کمتر از ۱.۵ دلار از شارژ کسر می کند.
شما برای اینکه میزان نرخ کلمه کلیدی ها را مشخص کنید. چندین راه دارید، یا خودتان با مبلغ خیلی کم استارت کار را بزنید و تست و آزمایش کنید. یا از فردی با تجربه و پشتیبان ها پرس و جو کنید. یا از طریق ابزاری که خود ادوردز در اختیار شما قرار داده است؛ نرخ ها را بررسی کنید. این ابزار تحت عنوان keyword planner است که در پنل ادوردز وجود دارد. در ادامه به طور مفصل در مورد این ابزار شرح داده شده است.
ساختار کلی گوگل ادوردز چگونه است؟
قبل از آموزش عملی ادوردز و استارت برای راه اندازی کمپین ادوردز بهتر است با ساختار کلی گوگل ادوردز آشنایی کامل پیدا کنید. همانطور که در تصویر زیر می بیند، در راس چارت گوگل ادوردز، حساب کاربری شما قرار گرفته است. در ایران به دلیل تحریم گوگل، مستقیماً نمی توانید خودتان اکانت گوگل ادوردز را شارژ کنید. که برای این کار باید صفر تا صد ایجاد اکانت ادوردز را به یک نمایندگی گوگل ادوردز در ایران بسپارید. با جستجو در گوگل و پرس جو می توانید لیستی از این شرکت های ایرانی را بیابید.
در طبقه دوم چارت، کمپین های ادوردز قرار دارند. کمپین ها را به عنوان اهداف بزرگ ببینید. در واقع هر کمپین یک هدف و دسته بندی بزرگتری را در بر می گیرید. به طور مثال اگر می خواهید برای فروشگاه خود تبلیغ ادوردز راه اندازی کنید. بهتر است دسته بندی های فروشگاه خود را جدا کنید.
یعنی کمپینی برای لباس، کمپینی برای کفش، کمپینی برای کیف و … تنظیم کنید. شاید بتوان تمامی این ها را در کمپین تنظیم کرد ولی برای مدیریت و بهینه سازی تبلیغات شما، جدا کردن آن ها کار بسیار هوشمندانه و عاقلانه ای به نظر می رسد.
پس همین حالا یک کاغذ بردارید و طبق همین چارت پیش بروید. اگر می خواهید برای چندین کلمه کلیدی تبلیغات ادوردز انجام دهید، ابتدا دسته های آنها را مشخص کنید. به طور مثال اگر کلمات کلیدی شما “خرید مانتو زنانه”، “کفش اسپورت” و “مانتو پاییزه ” است پس در این حالت شما یک کمپین برای البسه دارید. و یک کمپین برای کفش. طبق همین مثال برای کسب و کار خود کمپین های خودتان را مشخص کنید.
بعد از طبقه بندی کمپین ها به سراغ طبقه گروه ها (Ad Groups) می رویم. در نظر داشته باشید که هر گروه تبلیغاتی شامل یک سری کلمات کلیدی، متن تبلیغاتی و ویژگی های منحصر به فردی هستند. در واقع کلمات کلیدی و متنی که از قبل مشخص کرده اید در اینجا قرار است وارد شوند.
در واقع گروه های تبلیغاتی بر روی یک موضوع خاص از یک دسته تمرکز می کنند. مثلاً اگر یک کمپین البسه دارید؛ گروه های شما می تواند شامل لباس های زنانه، لباس های مردانه و لباس های بچگانه باشد. یعنی کمپین کفش شما ۳ گروه دارد. که برای هر یک از این گروه ها، کلمات کلیدی و متن منحصر به فردی دارند.
یا در مثالی دیگر اگر در حوزه خدمات منزل، تبلیغات گوگل ادوردز را می خواهید راه اندازی کنید؛ یکی از کمپین ها ممکن است خدمات دکوراسیون باشد. که خود این کمپین شامل چندین گروه از جمله؛ نقاشی ساختمان؛ پارکت، کاغذ دیواری و … باشد. هر کدام از این گروه های ادوردز، کلمات کلیدی و متن های منحصر به فردی دارند.
همانطور که در تصویر می بینید؛ هر کدام از گروه های تبلیغاتی، می توانند یک الی ۳ متن تبلیغاتی داشته باشند. که در آخر گوگل، فقط یکی از آن ها را به صورت رندوم نشان می دهد.
نکته مهم: تا اینجا با طبقه بندی گوگل ادوردز آشنا شدید. پس قبل از راه اندازی پنل ادوردز، یک کاغذ بردارید و چارت ادوردز خودتان را بکشید. از ابتدا اکانت بسازید، سپس به سراغ کمپین های خود بروید. یعنی دسته بندی های بزرگ خود را مشخص کنید. بعد از آن برای هر کمپین؛ زیر دسته یا همان گروه ها را ایجاد کنید. در گروه باید کلمات کلیدی و متن مورد نظر خودتان را وارد کنید.
توصیه سئو رایتینگ به شما: بهترین حساب کاربری می تواند کمپین هایی حاوی ۱ الی ۴ گروه تبلیغاتی و ده تا سی و پنج کلمه کلیدی در هر گروه تبلیغی باشد. البته بسته به نیاز و اهداف، ممکن است به گروه ها و کلمات کلیدی بیشتری نیاز پیدا کنید. اما شاید مدیریت آن برای شما کمی دشوار باشد. این اعداد صرفا برای تحلیل و مدیریت بهتر شما است. البته از سوی گوگل هم این توصیه تایید شده است.
برای ادامه مطلب و راه اندازی کمپین ادرودز به قسمت دوم آموزش ادوردز رجوع کنید.
[…] آموزش کامل گوگل ادوردز قسمت اول […]
[…] آموزش کامل گوگل ادوردز قسمت اول […]
[…] مطالب مرتبط: طراحی سایت در شیراز | سئو سایت در شیراز | تولید محتوا در شیراز | گوگل ادوردز […]
[…] پیشنهادی: آموزش گوگل ادوردز | نحوه راه اندازی کمپین […]